Zomaar een dag in de onderbouw: groep 2

Wat gebeurt er zoal in de groep? Waarmee zijn de kinderen en de leerkracht bezig in groep 2? Lees hieronder een impressie van zomaar een dag in de onderbouw.


'Kijk mijn naam staat erop. Zelf geschreven!'


"Ik kan al letters schrijven," vertelt Dila (5 jaar) jaar uit groep 2 trots. "Mijn eigen naam. Dat vind ik erg leuk. Ik heb een boekje, dan kan ik nog meer woorden leren. Maar ik houd ook van tekenen en kleuren. Dan leer je mooie dingen maken." Ze wijst naar een mooie kleurplaat aan de muur. Bijna volledig binnen de lijntjes. "Kijk mijn naam staat erop. Zelf geschreven!" Ze straalt van oor tot oor. Verderop hangen er wolkjes op het prikbord. Er staan getallen op de wolkjes en daaronder hangt hetzelfde aantal regendruppels in de vorm van een soort paperclips. Kinderen leren zo om geschreven getallen om te zetten in concrete hoeveelheden. Deze werkjes voeren ze uit tijdens 'hoekenwerk'. Op verschillende plekken  in de klas werken de kinderen aan een opdracht. Er is een rekenhoek, tekenhoek, rijmhoek, schrijfhoek en motorische hoek.


Lara (5 jaar) speelt heksje met een hockeystick als bezemsteel.

Op de computer werken kinderen met LOGO 3000. Doordat de kinderen doorgaans zelf hun opdracht mogen kiezen is de motivatie groot. Er wordt ijverig gewerkt. Kinderen werken zelfstandig of samen en overleggen met elkaar en helpen elkaar. Dan is het etenstijd. De juffrouw leest een boekje voor en de kinderen luisteren aandachtig, terwijl zij hun boterham of stuk fruit opeten. Na een half uurtje maken de broodtrommels plaats voor de jassen. Tijd om buiten te spelen! De kinderen lopen netjes in de rij naar buiten en stormen vervolgens het schoolplein op. Dila speelt heksje. De hockeystick is omgetoverd tot bezemsteel en samen met haar vriendin Lara (5 jaar) 'vliegen' ze schaterend over het schoolplein.
 

Positieve houding als middel

Neem contact op